sunnuntai 15. heinäkuuta 2018

Gränna - vuoden päätapahtuma staffeille Ruotsissa

Huh, nyt on selvitty taas yhdestä Grännan reissusta - aina niin mahtavaa ja samalla todella rankkaa!

Mahtavan Grännasta tekee itse paikka, yli 400 staffia ja vähintään saman verran rodun harrastajia kokoontuneena samaan paikkaan koko viikonlopuksi. Se yhteenkuuluvuuden tunne on jotain käsin kosketeltavaa, kun kaikki hurraavat ja taputtavat toisilleen maasta tai kennelistä välittämättä :)
Rankaksi tuon 3 päiväisen tapahtuman tekee aikataulut jotka tänä vuonna eivät ainakaan meitä kauheasti suosineet. Perjantaina klo 17 alkoi tokot ja heti EVL:llä hurjissa hellelämpötiloissa, lauantaina klo 8 aamusta (kyllä, klo 8!!!) alkoi agility ja klo 14 rallytoko. Näyttelyt sunnuntaina sentäs alkoivat vasta klo 9 ;) Ensi vuodeksi toivottavasti saadaan vähän löysyyttä aikatauluihin - toivottavasti!

Alunperin matkaani piti lähteä vain Rinkeli ja Karma, mutta kun ystäväni Minna ilmoitti halustaan lähteä mukaan jotta Örkkikin pääsee niin tokihan Örkki sitten viimeisenä mahdollisena päivänä ilmoitettiin mukaan näyttelyyn ja rallytokoon. Tämä tulisi olemaan Örkin viimeinen reissu joten mielelläni sen hänelle vielä soin.

Ennen lähtöä piti tottakai laittaa karvat ojennukseen. Tähän meille tarjosi ammattiapua Trimmia ja Miia Rastas. Kyllä oli staffeilla ihmettelemistä kun ensin pestiin, sitten kuivattiin ja lopuksi vielä hiottiin kynnet! Lopputulema oli täydellinen <3
Karma, Rinkeli ja Örkki Miian käsittelyn jälkeen Trimmiassa :)
Torstaina iltalaivalla Turusta yli Tukholmaan ja aamusta klo 0630 laivan saavuttua lähdimme ajamaan kohti Grännaa. Gränna sijaitsee Tukholmasta katsottuna 3h automatkan verran lounaaseen päin Vätternin rannalla. Toki meillä meni matkaan hieman enemmän aikaa kun huolehdimme koirien ulkoilutuksesta ja ruokkimisesta sekä omista ostoksista matkan varrella olleessa ICAssa (Linköping). Olipahan hieno kauppa, ruokapuoli varsinkin aivan loistava :)

Klo 11.30 aikoihin saavuimme Grännaan ja ihan ensimmäiseksi kävimme uittamassa koiria. Toiset nauttivat ihan täysillä <3
Koko jengi koossa hieman viilentämässä jalkojaan

Ihanat naiset rannalla <3 <3

Rinkelin käsitys kilpailuihin valmistautumisesta

Rantsuhömpöttelyn jälkeen oli aika treenata kevyesti muutama meille vaikea liike: tyhjään lähetys, ohjattu ja tunnari. Ne sujui kohtalaisesti ja olin ihan luottavaisin mielin odottamassa illan kisoja. Täällä tänään tapahtuisi Rinkelin EVL:n korkkaus!!

Hotelli jossa majoituimme on viihtyisä vanha talokompleksi Hotell Grenna. Ja kyllä, ensi vuoden huoneet on jo varattuna ;)
Upeasti entisöity vanhaa kunnioittaen Hotell Grenna
Kun teltta oli pystytetty kisa-alueelle oli aika ruveta jännittämään ;) Meitä oli 2 EVL:ssä, minä ja norjalainen Tommy (joka on voittanut EVL:n useana vuotena putkeen...). Odotukset ei ole kummoiset toki tulos olisi kiva saada ;)
Kisakenttä

Liikkurin kanssa keskustelua

Kaikki mitä jäi jälkipolville kerrottavaa...
Keli oli kuuma, siis sika kuuma ja sen huomasi. Ihan ensin kävimme liikkurin kanssa koko kehän läpi ja meidän vuoro oli toisena. Rinkelillä oli hiki...

Ja eikun kehään...tämä EVL:n korkkaus ei jäänyt mieleeni mitenkään suurena saavutuksena, päin vastoin :( Kaikki vanhat virheemme tuli esiin ja kehä päättyi kaukoihin joissa koira ei kahdella käskyllä korvaansa lotkauttanut -> lopetin kesken (tämänkin liikkeen...). Nollattiin myös ruutu ja kierto...ohjatussa pysähtyi vasta toisella käskyllä merkille (oli kiertämässä) ja luoksarin juoksi ekan stopin lähes läpi. Eli huonommin ei jatkossa ainakaan enää voi mennä jos jotain positiivista pitää kaivella ;)

Tultiin toiseksi ;) ai niin ja paras suomalainen :) :) :)

Ja lisää positiivista, hieno kuva tunnarista saatiin ;)
Fiilikset oli suoraan sanottuna surkeat, ei voi mitään - mä olen todella huono häviäjä... Mutta toki onnittelin voittajaa ;)

Lauantaina klo 8 alkoikin sitten agit, pikkasen aikanen herätys sanoisin... Hotellihuoneessa oli törkeän kuuma eikä nukkumisesta juuri tullut mitään :( Koita siinä sitten olla pirteänä aksaamassa ;)
Edellisillan yhteistyön hajoamisesta ei ollut tietoakaan ja Rinkeli oli taas täysillä mukana hommissa.

Ensimmäiseltä radalta 5vp kiellon takia, kylläpäs Rinkeli irtosi!!!
Tokalta radalta hyl viimeisellä esteellä...toki sieltä tuli rima ja pari kieltoa sitä ennen. Oli pieni säätö matolääkkeiden kanssa tässä starttien välissä ja juosten tultiin lähtöviivalle, ei sopinut meille... Rinkeli päätti mm olla osaamatta keppejä!!! Eikä sitten osannut muka irrota vikaa estettä vaan otti sen takaakiertona ja hyl.

Aksan jälkeen oli parin tunnin tauko jolloin kävin vähän lepäämässä hotellilla ja koirat kanssa. Klo 14 alkoi sitten rallytoko, jännää :) Mulla oli kaikki koirat ilmoitettuna kehään ja erityisesti Karman suoritus jännitti. Kartsahan osaa vain sivulla olon sekä kontaktin ja Johannan kanssa kerran treenatessa tein koko radan (toki palkaten) ja taidettiin päästä 3 kylttiä eteenpäin ;) odotukset ei siis olleet järin korkeat. Rinkelillä taas oli edellisen vuoden voitto puolustettavana, silloin mentiin kehään kertaakaan koko lajia treenaamatta mutta nyt sentäs oltiin 2 kertaan kevään aikana treenattu. Ja Örkki pääsi kehään heiluttamaan häntää :)

Ruotsin säännöt ovat niin erilaiset kuin Suomessa että minähän käytännössä hyllytin Rinkelin jo ennen kuin päästiin edes ensimmäiselle kyltille. Tuomari oli kiltti ja tuli kertomaan että heidän säännöt on tällaiset ja et tainnut ymmärtää mitä hän rataantutustumisessa tästä lähdöstä puhui. Juu en ymmärtänyt joten hän selitti ne minulle uudestaan. Suurimpana erona on että kehään ei koskaan saa mennä koira kytkettynä eikä saa poistua koira kytkettynä jos suorittaa radan koira kytkemättömänä. Tämä on siis täysin erilainen sääntö kuin Suomessa jossa taas joka luokassa nimenomaan tulee olla koira aina kytkettynä kun mennään kehänauhojen sisäpuolelle.

Ensimmäisenä siis starttasi Rinkeli saavuttaen 99/100 pistettä ja ollen sijalla 6. -1 virhepiste tuli kun koiran kiertäessä ohjaaja tuli hieman vauhdikkaasti ja pa oli vino... Muuten äärimmäisen kaunis suoritus <3

Örkin vuoro oli seuraavana ja voi että pappa tykkäsi! Häntä heiluen meni koko radan hymyssä suin <3 Viimeisenä liikkeenä oli seis/istu, 1 askel seiso, 2 askelta istu, 3 askelta maahan. 2 askelta seiso meni valitettavasti pylly maan kautta ja siitä -10 pistettä. Mutta Örkki oli hieno <3

Ja viimeisenä minun koiristani oli Karma, ikää sen huimat 10,5kk ja ihan vaan kannatuksen vuoksi ilmoitin... Treenasin vimmatusti ennen kehää seisomaan jäämistä ja koiran kiertämistä, onnistumatta siinä kertaakaan! Mutta kehässä Kartsa kakara yllätti :) vain -2 pistettä kunnes radan loppupuolella astun sen varpaille...Kartsa vinkasi ja sen jälkeen hyppimisestä ja yhteistyöstä ei tullut mitään. Voi pieni <3 niin hurjan hienosti teki kyllä töitä että meinasin itkeä onnesta!

Sunnuntaina oli sitten näyttelyt, sinne meiltä oli ilmoitettuna Kartsa junnuihin ja Örkki vetskuihin. Oli alusta asti selvää että tämä tulisi olemaan Örkin viimeinen Ruotsin reissu ja samalla viimeinen näyttely, olo oli hieman haikea.

Ensin oli Karman vuoro, junnunarttuja oli yhteensä 58kpl!!! Meidän tavoitteena oli mennä liikkeessä samaan suuntaan, helmikuussa menimme ensimmäisessä näyttelyssämme ihan eri suuntiin joten tämän päivän tavoite oli selvä ;) Toki jos osaisi vielä seistä jäkittämättä ja saisi erin olisi päiväni ollut Kartsan osalta täydellinen - näin ei käynyt.
Arvosteluna oli EH, Karma oli aivan liian baby tuomarille vaikka menimmekin samaan suuntaan ja pönötimme hienosti! Hassua oli että junnuluokassa ei kysytty koiran ikää, on mielestäni kuitenkin ihan eri asia onko koira 9kk vai 18kk vanha ja tulee olla eri kehitysvaiheessa ikä huomioiden.

Kartsa pääsi lisäksi Rosemaryn kasvattajaryhmään mukaan ja Kennel Kronsäter´s sijoittui hienosti kolmanneksi!!

No entäs sitten Örkki, hän oli oma iloinen itsensä ja voi että sitä riemua taas lihapullan kanssa kehässä <3 Naama naurussa ja häntä heiluen Örkki esiintyi ja kun seisotan sitä vapaana (kuten aina) ne takajalkojen ojennukset olivat jotenkin ihan omaa luokkaansa :)
Tuomarina toimi Jack Coats ja näin heti kun tulimme kehään (ok vikana kun halusin pitää koiran varjossa niin kauan kuin mahdollista) että hän seurasi meidä eikä saanut silmiään irti Örkistä. Tiesin sen tarkoittavan joko todella hyvää tai sitten jotain ihan muuta...
Örkki oli ilmeisesti ainoa jolta ei kysytty ikää kun sitä vähän ihmettelin, olihan kilpakumppaneina muutama juuri 8v täyttänytkin uros ja mielestäni on hieman eri olla 11v kuin 8v ;)

Örkki hienosti viimeisessä näyttelyssään BIS VET!!! Ja jo paras veteraani uros kehässä kyyneleet saivat vallan kun tuomari kätteli meidän sen kummempia miettimättä ensimmäiselle pallille. Voi mikä näyttelyuran lopetus <3 enempää en olisi voinut toivoa, haaveissa kuitenkin oli sijoitus vetskukehässä. Tuomari tuli vielä kysymään minulta onko kaikki ok kun näki minun itkevän, totesin että on koirani viimeinen näyttely enkä voisi kuvitellakaan hienompaa lopetusta uralle. Tuli myöhemmin vielä minulta kysymään onko Örkki jonkin vanhan brittisuvun viimeisiä koiria, oli kuulemma aivan saman näköinen ja ruumiinrakenteinen. Kysyi vielä että tämä on tainnut nuorempana pärjätä ihan hyvin - oli helppo todeta että kyllä, on voittanut paljon <3 Mun Örkki <3

Voi mikä reissu! Ihan ensinnäkin suurkiitos Minnalle <3 ilman sinua Örkki ei olisi ollut mukana eikä minulla olisi ollut puoliksikaan niin kivaa kuin nyt oli! Ja iso kiitos ruotsinpoppoolle, erityisesti Rosemarylle joka jaksoi uskollisesti tulla kannustamaan minua koirineni vaikka sitten klo 8 aamulla <3

Koirat oli hieman väsyneitä kotimatkalla :) mutta onneksi todella helppoja reissukavereita <3

Ja jottei totuus unohtuisi...

Ihanaa kesää <3 kunnes taas syksyllä tapaamme :)